Bergambar: 13 Kelebihan Membaca Al Quran

Antara kelebihan membaca al Quran ialah seperti berikut:-

Sayyidatina Aishah r.a berkata, Rasulullah pernah bersabda, maksudnya: “Siapa yang membaca satu huruf dari Al-Quran maka baginya satu kebaikan dengan bacaan tersebut, satu kebaikan dilipatkan menjadi 10 kebaikan semisalnya dan aku tidak mengatakan “alif lam mim” satu huruf akan tetapi Alif satu huruf, Laam satu huruf dan Miim satu huruf”

Hadis Riwayat At-Tirmizi


Bergambar: 13 Kelebihan Membaca Al Quran

Memberikan ketenangan jiwa

Firman Allah SWT: (iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram.

Surah Ar-Ra’ad, 13:28

Baca: Bergambar: 9 Kelebihan Ayat Seribu Dinar

Bergambar: 13 Kelebihan Membaca Al Quran

Mendapat ganjaran pahala

Sayidatina Aishah (r.a) berkata, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Orang yang mahir membaca al-Quran, dia akan bersama dengan malaikat yang mulia. Manakala orang yang membaca al-Quran dalam keadaan tersangkut-sangkut, dan dia mengalami kesukaran untuk membacanya, dia akan mendapat dua pahala.”

(Sahih Al-Bukhari & Muslim)

Bergambar: 13 Kelebihan Membaca Al Quran

Sebagai sumber rujukan

Firman Allah SWT: (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu (Muhammad) agar engkau mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya terang-benderang dengan izin Tuhan.

Surah Ibrahim, 14:1


Baca: 3 Jenis Kata Nama Khas Tak Hidup dan Hidup

Sebagai peringatan dan pengajaran

Firman Allah SWT: “Dan demi sesungguhnya! Kami telah memudahkan al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?”

Surah Al-Qamar, 54:17


Ganjaran kebaikan

Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian; Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya).”

(Surah Al-Fathir : 29-30)


Ditinggikan darjatnya

Firman Allah SWT: “Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) – beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.”

(Surah Al-Mujadalah : 11)


Memberi syafaat

Firman Allah SWT: “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.”

(Surat Al-A’raaf : 204)


Sebagai pelindung

Firman Allah SWT: “Dan demikianlah Kami menurunkan Al-Quran sebagai hukum dalam bahasa Arab. Dan demi sesungguhnya, jika engkau (wahai Muhammad) menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya kepadamu wahyu pengetahuan (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau peroleh dari Allah sesuatu pun yang dapat mengawal dan memberi perlindungan kepadamu (dari perkara-perkara yang tidak diingini).”

(Surah Ar-Ra’d : 37)


Mententeramkan jiwa

Firman Allah SWT: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia.”

(Surah Ar-Ra’d : 28)


Panduan hidup

Firman Allah SWT: “Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) – Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus”

(Surah Ash-Syura : 52)


Menambah iman

Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.”

(Surah A-Anfal : 2)


Beroleh rahmat

Firman Allah SWT: “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.”

(Surat Al-A’raaf : 204)

Carian Berkaitan: Kelebihan Membaca Al Quran